söndag 27 juni 2010

Svenska flaggan


Jag fyllde år för några dagar sedan och fick en flaggstång i födelsedagspresent av min fru Lisbeth. Den pryder nu sin plats på gräsplanen framför vårt hus.

Först 1983 blev den 6 juni Sveriges officiella nationaldag. Innan dess firades Svenska flaggans dag den 6 juni.

Svenska flaggans dag instiftades 1916 av min morfars bror Nils Ljunggren under den patriotism som skapats mot bakgrund av världsläget i det pågående kriget. Dagen brukade firas med pompa och ståt på Stockholms stadion med paradering av de korporationer som tog emot flaggor ur kungens hand. Min morfar tog mig med dit några gånger. Den svenska flaggans historia går långt bakåt i tiden men åldern kan inte fastställas säkert. Första säkra tecknen om en blå duk med gult kors dateras till mitten 1500-talet. Blått och gult (guld) var då sedan gammalt svenska färger. Folkungaättens vapen, som 1275 blev kungavapen för Magnus Ladulås, visade i ett blått fält ett upprest lejon av guld, och som Sveriges riksvapen antogs 1364 av Albrekt av Mecklenburg en blå sköld med tre öppna kronor av guld. När dessa båda vapen 1448 av Karl Knutsson sammanfogades till stora riksvapnet åtskildes sköldens fyra blå fält av ett gyllene kors. Detta har man all anledning att uppfatta som förebilden för den svenska flaggan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar