torsdag 17 juni 2010

Min patientjournal




Vid vård av patienter inom hälso- och sjukvården ska patientjournal föras. Journalen ska innehålla de uppgifter som behövs för en god och säker vård av patienten, till exempel uppgift om ställd diagnos och väsentliga uppgifter om vidtagna och planerade åtgärder.

Även om jag är en förhållandevis frisk person med få läkarbesök så vore det kul att veta vad som skrivits om mig i min patientjournal. Kan jag få en kopia av min patientjournal? Jo, huvudregeln är att jag som patient har rätt att få ta del av min journal. Jag kan alltså begära att få en kopia av journalen hemskickad. Man kan också under vissa omständigheter få felaktigheter i patientjournalen rättade. Däremot kan man inte ha en mera komplett dubbelriktad information vilket väl borde vara intressant.

Jag googlade på "Google health" och fann där en hel del intressant, dock anpassat till USAs sjukvård. Grundidén är att inte bara vårdgivarnas noteringar skall finnas utan även vårdtagarens vilket är praktiskt för att slippa dra sin vals inför varje ny läkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar