torsdag 17 juni 2010

Bild- eller ljudbaserad igenkänning







Ansiktsigenkänning finns i flera program och ursprungligen uppfunnet av CIA. Jag har i min Iphone mobiltelefon en app (ett program) där jag kan sjunga eller vissla en melodi för att sedan ofta kunna få höra den riktiga melodin spelas med info om namn etc.
På söndag tänker jag vara med på blomstervandring vid Lilla Uttervik här i Nyköpingstrakten. Uno Sand, som är duktig på att känna igen blommor, kommer då att visa oss runt i en härlig blomsterhage. Jag tror att det inte dröjer så länge till dess att jag har en för blomstervandring passande app i min Iphone. Det skulle då gå så till att jag håller mobilkameran mot en blomma, bilden registreras och skickas ut till en server på internet med blombilder, jämförelser sker och tillbaka kommer ett bildförslag med textinformation. Det är säkert bara en tidsfråga innan detta blir en verklighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar