tisdag 1 mars 2011

Vår egen förening – hur går vi framåt?


Igår var jag på ett möte som finansieras av kunskapsprojektet och som handlade om tips och idéer att föra vår förening framåt. En fråga var hur jag tror vår förening (den lokala SeniorNet-klubben) ser ut om tre år. Jag tänkte spontant att den ser ut ungefär som nu men med fler medlemmar och fler som medverkar aktivt.
Men, men, det går fort i databranschen. För några år sedan pratade man nästan inte om vad den nya informationstekniken i form av internet och satellit-tv med t.ex. al-Jazira kunde innebära i storpolitiken. Det är historiens ironi att det inte var USA:s kanoner som gav skjuts åt den transarabiska revolutionen utan dess mjuka vapen, Twitter och Facebook, som tidigare fick utstå mycket hån från Georg W Bush.
På liknande sätt togs databranschen på sängen av Apple med sina pekskärmar.
Hur ser det ut hemma med datorn om tre år och vad pratar vi om i vår förening. Puh! Kanske det är så att datorn då finns i TVn och hur man sköter surfandet med fjärrkontrollenh. Vårt intresseområde bara växer och växer. Det gäller att hänga med. Sålänge kopplar jag datorn till TVn och läser i DN att om några år kan jag köpa datorer som av ögonen. Genom att komplettera muspekaren och tangentbordet med ögonstyrning så skulle sättet att arbeta med datorn förändras

2 kommentarer:

  1. Kloka ord, Bo. Och vi i SeniorNet ska Se Klick o Fix!

    SvaraRadera
  2. Det känner jag inte till dvs att SeniorNet skall se Klick o Fix du menar KommKomm

    SvaraRadera