måndag 11 januari 2010

Ubuntu / Chrome / Wave


I en e-postdialog med min gode vän ( och SeniortNetmedlem) M Henri Day frågade han mig helt nyligen:
- Hur går det med Ubuntu?
- Har du testat Googles Chrome-webbläsare?
Detta gav mig uppslag till dagens blogginlägg.

Även om jag uppfattar Ubuntu som bra så tror jag nu att det konkurreras ut av dels Googles nya operativsystem Android för mobil som kör på en Linuxkärna och dels av det nya Google Chrome OS som också det är baserat på Linux. Googles smarta tänkande är att man också så långt det går utnyttjar ”molnet” i operativsystemanvändningen.

Vad beträffar Googles Chrome-webbläsare så har jag installerat det men har inte börjat använda det som min standardwebbläsare. Tyckte inte det var värt att ännu lära in det för att bara få en lite snabbare webbläsare eller finns det fler tunga argument?

En spännande sak från Google är det nya Google Wave och man får se hur det kommer att tas emot. En hel ny teknik som är lite komplicerad att ta till sig eftersom den inte kan jämföras med något liknande. En rad befintliga funktioner som e-post, bloggar, chatt, wikis o.s.v. läggs ihop i ett enda forum. På följande video får du en bra information om Google Wave http://www.youtube.com/watch?v=v_UyVmITiYQ
Idén är att kommunikationen sker direktsänt dvs fler personer kommunicerar samtidigt där varje tangenttryckning direkt ses av varje deltagare givetvis då att alla sitter framför sina skärmar. Det kan därför mer bli som ett samtal där man inflikar och avbryter i ständig ström en omständighet som min hustru säkert tror skulle passa mig. Man kan även ansluta telefonkonferenser så att ljud, bil och text flätas samman t.o.m. med översättningsfunktion.

Efter att ha vant mig plattan på min iPhone så räknar jag med att större plattor kommer som arbetsmaskiner / tablet. Det är jättesmidigt.

1 kommentar:

  1. Har du access till Google Wave eller vill du ha invites? Jag har några i min låda, om du vill ha.
    /Linda (Lindlund)

    SvaraRadera