måndag 27 juni 2011

Jag får spader på Telias support

Jag har trippelabonnemang med Telia. Det innebär att jag har IP-telefoni, bredband och TV via ADSL. Modemet , ett Zyxelmodem, byttes ut för mindre än ett år sedan p.g.a. fel och nu är det åter något fel i det modemet som felanmäldes för över en månad sedan. Felet består i att modemet startas om flera gånger per dag. Detta innebär självfallet olika problem
Telia skickar ett nytt s.k. smartmodem utan kostnad som samtidigt är router och också ersätter IP-telefoniadaptern. Eftersom jag redan har en router som samtidigt är ett snabbt trådlöst nätverk och IP-telefonadapertern fungerar tycker jag att jag inte skall krångla till genom att konfigurera om så Jag meddelar att det räcker om man skickar ett nytt Zyxelmodem. Telia lovar att skicka ett Zyxelmodem och jag behöver bara låta bli att hämta ut smartmodemet.
Då det inte dyker upp något Zyxelmodem så ringer jag upp Telia och det visar sig då att Telia missat denna leverans så en ny notering görs för leverans av ett nytt Zyxelmodem. Detta genererar ett brev till mig som säger att jag skall betala ca 700:- för detta modem eftersom garantin gått ut som jag inte fick någon information om.
Jag ringer nu åter Telias support och får veta att jag mycket väl kan använda smartmodet och koppla min befintliga router efter smartmodemet. Alltså skall jag nu låta bli att lösa ut Zyxelmodemet och invänta smartmodemet som inte skall kosta mig något. Dessutom kan smartmodemet senare konfigureras om så att IP-telefoniadaptern kan tas bort.
Först den fjärde personen på Telia kunde alltså förklara för mig smartmodemets olika funktioner och att det både var bättre och billigare att välja smartmodemet. Jag är mycket datorkunnig och föreläser runt om i Sverige om vad man kan göra med en dator. Om Telias support har svårt att förklara för mig med min kunskap hur är det då för personer att begripa som inte är så datorkunniga.
Skärpning på Telia önskas. Hoppas att det nu skall fungera och jag slipper att sitta och vänta i långa vänteköer igen.
Mitt nätverk har 9 st enheter anslutna trådlöst samt TV och telefon via kabel.

1 kommentar:

  1. Hej Bo!

    Mitt namn är Christian Jensen och jag jobbar på Telia Kundservice.
    Beklagar den bristfälliga informationen vi gett dig. Jag hoppas nu att allting kommer att fungera friktionsfritt för dig hädanefter.

    Om så inte är fallet så kan du alltid maila direkt in till oss via nedanstående länk. Ha en fortsatt bra dag och för den delen en varm och skön sommar!

    http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

    Med vänlig hälsning
    Christian Jensen, Telia Kundservice

    SvaraRadera