fredag 5 november 2010

Läsplattan eller e-boksläsare


Det finns idag ett tiotal läsplattor att välja bland. De kostar f.n. mellan 1.500 och 2.600. Själv är jag tveksam till att köpa en. Detta beror på att jag troligen kommer att köpa en Ipad så småningom och den fungerar bra som läsplatta. Men man kan ju ändå testa en e-bok genom att använda den vanliga datorn.
Jag har tidigare köpt några faktaböcker i form av e-böcker till min bärbara dator. Det är billigare och man får den direkt elektroniskt. Först laddar man ned Adobe Digital Edition gratis från http://www.adobe.com/products/digitaleditions/#fp som behövs för att hantera e-boken.
För att kolla hur det känns att läsa en roman så har jag just nu laddat ned boken ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” . Detta gjorde jag genom att gå in på http://www.elib.se/library/default.asp?lib=135 (fungerarde i Nyköping) för att därefter ange bibliotekskortets nr + pinkod. Välj sedan bok och då det frågas efter format så väljer du EPUB. Har du dessförinnan laddat ned Adobe Digital Editions så är det bara att sätta igång och läsa. Lätt som en plätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar