måndag 11 maj 2009

Spotify en musiksensation på intermet

Spotify (www.spotify.com) är ett nytt sätt att njuta av musik. Bara ladda ner och installera. Med Spotify är du aldrig långt bort från den låt du vill lyssna på.Det finns nästan inga begränsningar i fråga om vad du kan lyssna på eller när. Det finns miljontals låtar, nya och gamla.
Det är lagligt men kostar 99 Skr per månad (eller 9 Skr för 24 timmar). Själv så har jag genom en invitation fått en gratisvariant där jag dock får dras med lite reklam.
Programmet startades i USA och STIM i Sverige stöder det.
Hoppas Skype blir en fortsatt succé för då kanske de i framtiden kan utöka innehållet till även filmer. Skype tar nog till en del loven av olaglig kopiering av musik.
Jag var först lite fundersam om gammal och ny svensk musik, opera och gammal jazz skulle vara dåligt representerad.
Jag testade med många svenska gamla artister och blev överväldig av innehållet. Men det finns luckor. Jag sökte på Beatles och fann över 2228 inspelningar men ingen med Beatles själva. Söker jag istället på ABBA så hittar jag 1341 inspelningar med det mesta av ABBA själva. Nyköpingsdansbandet Mats Bergmans har 76 inspelningar.När jag skriver detta så lyssnar jag Jussi Björling som har 444 inspelningar. Man kan börja med den mest populära (Till havs) och sedan klättra ned i popularitetsskalan. Sedan skall jag lyssna på Creedence Clear Water Revival

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar