torsdag 14 maj 2009

Officeprogram

Du kanske har ett officeprogram du är nöjd med? T.ex.det mest kända d.v.s. Microsoft Office med främst Word (ordbehandling), Excel (kalkyl) och PowerPoint (presentation) som kostar en del. Har du inte nämnda program och inte vill lägga ut pengar så finns det flera mycket bra gratisprogram. Av dessa finns det två kategorier nämligen dels som webbtjänst och dels som program att ladda ned. Min rekommendation av program att ladda ned är Open Office 3.0 som finns på svenska och innehåller många verktyg, är användarvänligt och har en massa formatstöd (för nedladdning www.sv.openoffice.org/get/ ). Ett webbaserat officeprogram innebär att man inte laddar ned programmet utan kör det på webben (internet) och även lagrar dokumenten där. Nackdel är att du bara kommer åt det om du har internetuppkoppling men däremot kan du komma åt det från vilken dator som helst med dina inloggningsuppgifter och internetuppkoppling. Man erbjuds också gratis hyggligt med utrymme för de egna filerna. En annan fördel är att man kan dela ut filer så att fler kan jobba med samma dokument. Det webbaserade kan vara ostabilt och har inte samma prestanda som ett nedladdat program. Mitt grundtips blir därmed Open Office om du inte lätt och billigt kommer över ett Microsoft Officepaket och då t.ex. Works som man klarar sig långt med.

7 kommentarer:

  1. Open Office programmen fungerar bra även om de i visa delar inte använder samma kortkommandon. Om operativsystemet är Linux kan det bli problem med trådlösa uppkopplingar på offentliga platser.
    Ferdinand

    SvaraRadera
  2. Bra Ferdinand, du kan det här

    SvaraRadera
  3. Hej Bo,
    Blogg ligger verkligen i tiden och jag har lagt en på min hemsida och en sida jag gör för släktföreningen. Där har jag ordnat så att endast de med login och lösenord kan läsa och kommentera. Så kan det bli ett forum för nyheter och diskussioner inom föreningen.
    Du rekommenderar Open Office och då vill jag gärna nämna Buzzword, Adobes ordbehandlingsprogram på webben som som jag tycker har en väldigt snygg lay out.
    acrobat.com tror jag är rätt adress för info.
    Den är dock på engelska. På vår hemsida har vi nu skyddade sidor där medlemmarna behöver login och lösenord för att komma åt t ex adresser mm till andra medlemmar. Där har jag använt ett utmärkt litet program som heter doPDF. Det finns att ladda ner från nätet och förvandlar ett worddokument till en pdf-fil. Lätt sen att söka i och förstora.
    Vänliga hälsningar
    Marianne Heilborn, Ekerö

    SvaraRadera
  4. Jag använder Microsoft Office Live Workspace samt Microsoft Office Live Skydrive. Det är ju ganska nytt så jag håller på och provar mig fram.Vet du om det går bra att öppna mina dokument till dem jag gett behörighet till i Open Office? Eller för dem som har Office 2003? Själv använder jag Office 2007

    SvaraRadera
  5. Tyvärr känner jag inte till det men skall testaå jag får tid.

    SvaraRadera