torsdag 3 januari 2013

SeniorNet Nyköping

2012 har varit innehållsrikt. Vi har haft flera föreläsningar som ”Nyttan med surfplattor”, ”Nyttan med smarta mobiltelefoner” och hur man bokar flyg mm på Skavsta. Många ”datapratardagar” med olika teman har genomförts och inte minst ett antal grund- och fortsättningskurser.

Under 2013 är pekskärmarna det man kommer att prata om mycket. Dels genom att nya operativsystemet Windows 8 innebär att vanliga PC även kan ha pekskärm som alternativ. Dels genom att surfplattorna med sina pekskärmar nu säljs lika mycket som bärbara PC och inte minst att de smarta mobiltelefonerna med sina pekskärmar också blir ett vanligare val vid köp av ny mobiltelefon.
Mycket för SeniorNet Nyköpings styrelse att planera kring!
Vi planerar att ha kortkurser i surfplatteanvändning – i första hand beträffande iPad.
Här krävs då utbildningsmaterial och surfplattor som det skall sökas bidrag för.
De senaste åren har också våra vanliga grundkurser varit fullbokade nästan årsvis i förväg beroende av för få lärare. Styrelsen efterlyser därför fler personer att ställa upp som lärare. Ett sätt att komma in i detta är att vara assistent till befintliga lärare. Meddela gärna mig om du är intresserad att bli lärarassistent eller kanske lärare direkt.


SeniorNet Nyköpings ambition är både att slussa in nya i det digitala samhället och att löpande informera sina medlemmar så mycket som möjligt om nyheterna inom IT för att öka användningen av ny teknik.
Utöver att vara ordförande för SeniorNet Nyköping är jag, Bo Jonsson,  styrelseledamot i SeniorNet Sweden och dessutom f.n. även vice ordförande där. Detta ger mig idéer som jag kan ta med mig till SeniorNet Nyköping. Jag fortsätter även med att föreläsa runt om i Sverige kring temat ”Vad kan jag göra med en dator” som jag oftast kombinerar med att starta nya SeniorNetklubbar. Nu senast Karlstad, Kalmar och Tranås. Nästa städer blir kanske Falun och Katrineholm.

Jag har även en blogg som heter Surf och IT-tips med länken www.seniornyk.blogspot.com
SeniorNet Swedens hemsida www.seniornet.se kommer successivt att ha mer intressant innehåll. SeniorNet Swedens kansli har också förstärkts med en ny mycket kompetent kanslichef Maria Homman

2 kommentarer:

  1. Tilltalande och positivt inlägg inför 2013. Ta vara på det bästa av det gamla o sen blicka framåt.
    Hälsn Hans från Ön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmar till fullo med föregående talare. Tack, Bo o Hans!

      Radera