fredag 23 april 2010

Vad är molnet?


Jag brukar förklara med att ”molnet” handlar om program (ofta med lagring) där programmet inte ligger i din egen dator. D.v.s. processorkraft, lagring och funktioner, tillhandahålls som tjänster på Internet. Ett bra exempel på det är Googles olika tjänster.

CS språkwebb ger följande förklaring:
Molnet är ett stort antal sammankopplade servrar som kan vara spridda över ett större område. Moln av servrar används för att sköta internetbaserade program och lagra stora datamängder. Slutanvändarna har ingen aning om var i molnet som deras data finns. Tekniken ger möjlighet att tilldela resurskrävande program den kapacitet som behövs vid behov.

Några fördelar med molnet är att det inte ställer så höga prestandakrav på din dator och du kan lätt nå dina data från någon annan dator. T.ex. kan jag nå mina Google docs-dokument via min iPhone. Jag gör inte heller backup på molnet-dokument.
Molnet är ett hett ämne nu och vi kan förvänta oss att det kommer många nya program som bygger på på detta koncept.

1 kommentar:

  1. vad är moln vad är moln vad är moln
    vad är moln vad är moln vad är moln
    vad är moln vad är moln vad är moln
    vad är moln vad är moln vad är moln
    vad är moln vad är moln vad är moln
    vad är moln vad är moln vad är moln
    vad är moln vad är moln vad är moln
    vad är moln vad är moln vad är moln
    vad är moln vad är moln vad är moln

    SvaraRadera