måndag 14 februari 2011

Digidel - en riksomfattande kampanj för internetanvändning


Kampanjen Digidel är mycket lovvärd.
Att 500.000 till svenskar ska vara på Internet 2013.
Jag har just varit inne på hemsidan http://www.digidel.se/ och funderar på vilken målgrupp den hemsidan har. Det måste enbart handla om de som skall jobba med kampanjen och inte de som ännu inte har någon digital delaktighet.
Självklart måste kampanjen i första hand ske genom andra kanaler än på Internet. Jag menar via radio, TV, tidningar och annan utbildning t.ex. föreläsningar som jag själv håller.
SeniorNet ( http://www.seniornet.se/ ) med sina lokala klubbar runt om i landet är ett bra exempel på att få fler äldre att använda Internet.
Jag ser i detta sammanhang fram emot större samarbete mellan kommuner och folkbildningen det vill säga lärcentra, studieförbund och folkhögskolor och bibliotek.
I Nyköping, där jag bor, får vi i den lokala SeniorNetklubben betala mer än vi har råd med för att låna en hörsal (eller annan lokal) av kommunen för att kampanja för Internet. Kommunen är ju en av aktörerna som har mest att tjäna på att göra det enklare för medborgarna att uppfylla de medborgerliga skyldigheterna och rättigheterna och delta i det demokratiska livet.

2 kommentarer:

  1. Hej Bo! Det stämmer att kampanjsidan digidel.se främst riktar sig mot eldsjälar och partners, sådana som du ;) För att nå dem som står utanför behövs andra kanaler och även uppsökande verksamhet. En sak som vi pratat om med SeniorNet är att det behövs lokaler. Om inte kommunen vill bistå med det, så kanske det finns företag eller andra som mer än gärna ställer upp. Tack för att du gillar Digidel 2013!

    SvaraRadera
  2. Norrtälje kommun har tyvärr samma negativa inställning till SeniorNet Roslagens ideella verksamhet. Man kan ju undra vilka "särintressen" som ligger bakom detta. Så vi samarbetar i stället med andra ideella föreningar och med företag. Kolla www.senros.se vilka de är.

    SvaraRadera