måndag 21 februari 2011

Bli bättre på internet med DN.se


DN.se startar idag serien ”Vårt internet” som lär ut saker som att googla smart samt kryptera sin e-post. Serien kommer att pågå närmare en månad. Det är ett samarbete med stiftelsen .SE. Kolla på följande länk http://www.dn.se/vart-internet/
"vadå internet" är ett bildspel om internets historia mm som man klickar sig fram på.
För länge sedan gjorde jag en svensk version av en animerad video om internets historia som finns på följande länk http://www.youtube.com/watch?v=_q8mmhvvqmc

1 kommentar:

  1. Jag har just skickat detta e-brev till Jenny Stiernstedt på DN:

    ---------------------------
    Hej Jenny!

    Vilken är målgruppen för "Vårt internet"? Jag var inne där för att kolla om det vore något att rekommendera medlemmarna i SeniorNet Roslagen. Jag kommer nog inte att göra det. Om jag som har jobbat i snart 50 år med datorer och datautbildning har svårt att orientera mig så vore det helt omöjligt för dem.

    Om målgruppen är de 500 000 som Digidel vill ska börja använda nätet så kommer "Vårt internet" tyvärr inte att vara till mycket hjälp. Förutom att den grafiska utforningen är otroligt rörig så gör alla rullande och blinkande annonser att det är nästan omöjligt att koncentrera sig så att man kan hitta det man söker. Jag tycker att ni ska skaffa er en refernsgrupp av datorokunniga 70-åringar som får granska det ni gör. De kommer garanterat att rekommendera er att skapa en lugnare och överblickbar grafik och struktur.

    Rolf Carlsson
    Ordförande i föreningen
    SeniorNet Roslagen
    www.senros.se

    SvaraRadera