söndag 4 september 2011

Användarvänlighet


Just användarvänlighet är betecknande för de succéprodukter Iphone och Ipad som Apple tog fram för några år sedan. Detta märker man särskilt på barnen i åldern 3 – 7 år när de kommer igång med spel på Iphone eller Ipad. Det fungerar intuitivt med ett minimum av instruktioner. Ja, även på gamlingar som jag 75 år gammal. Ett annat tecken på användarvänligheten är att konkurrenterna till Apple nu tagit fram liknande produkter i segmentet smarttelefoner och pekplattor. Själv funderade jag på, innan jag köpte min Ipad, hur mycket kommer jag att använda den? Jag har ju Iphone och flera bärbara datorer. Svaret ”användarvänlighet”. Blixtsnabb start och snabbt svar på det jag ville veta. Jag använder min Ipad mycket.
Kriget mellan giganterna Apple, Microsoft och Google pågår för fullt. Hur maktförhållande ser ut om några år återstår att se och det är en spännande utveckling. Att pekplattorna utan konventionella tangentbord har en framtid är jag övertygad om.

2 kommentarer:

  1. Helt klart så fungerar dessa prdoukter riktigt bra när det gäller användarvänlighet, själv ser jag fram emot att se om de kan få dem ännu mer användarvänliga.

    SvaraRadera
  2. Hej Bo!

    jag har skickat ett mail till dig via styrelsee-posten om ev medverkan i utbildningssammanhang i Uppsala/Gävleborg den 16 resp den 24 november.
    Tacksam för svar!
    MVH Ann Östman
    Länsbibl Gävleborg Uppsala
    ann.ostman@lg.se
    070-6070106

    SvaraRadera