lördag 16 juli 2011

Bara för SeniorNetmedlemmar

Anpassa Windows för funktionsnedsättningar
Före min pension skrev jag så snabbt på datorn att jag av mina arbetskamrater kallades för datortangentbordets Robert Wells. Det var då det. Nu kör jag med bara höger hand och pekfingervalsen. Med ålderns rätt blir jag troligen snart också darrig på handen, ser och hör sämre. Då är det bra att det finns olika hjälpmedel.
Kursledarna i SeniorNet Nyköping m. fl. städer har som jag tidigare berättat fått en CD–skiva med främst innehåll om hur man anpassar Windows för att göra det lättare för de som har lättare funktionsnedsättningar. Vi i Nyköping har också ställt oss i kö för att (inom ett PTS-projekt) få en hörutrustning (typ trådlös hörslinga) till en grundkurs. Det gäller en person eller möjligen två.
Vi skulle i Nyköping kunna ha detta ämne ”lättare funktionsnedsättningar” på någon datapratardag i höst.
För de som är nyfikna på denna CD-skivas innehåll kan som seniornetmedlem se och höra den s.k. streamad på http://www.seniornet.se/ Här finns lite att läsa under nyheter på första sidan. Om du sedan loggar in med ditt medlemsnummer och lösenord kan du alltså botanisera på CD-skivan. Klicka på följande länk. http://www.seniornet.se/Inloggning?url=/18702/Sida Då kommer du till inloggningen. Efter inloggningen kommer du till en meny. Klicka här något kapitel och sedan på startpilen. Eftersom Windows 7 är det senaste operativsystemet baseras informationen på det operativsystemet. Många funktioner fanns redan på operativsystemen Vista och XP men hittas ibland på annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar