fredag 2 juli 2010

Okonventionella tekniska lösningar


I min ungdom hade både handbroms och fotbroms på min bil upphört att fungera. Istället för att ringa efter en bärgningsbil för få bilen till verkstad så ringde jag min bror. Han ville då ha en förklaring hur han kunde klara bärgningen. Enkelt, jag drar dig och du bromsar då det behövs. Det funkade men var nog inte tillåtet.
När ett hängsel till ett av barnens blå lekbyxor lossnat och försvunnet så ersattes det med en blå slips. Funkade bra.
Idag så hade ena linan till flaggan lossnat. Normalt fäller man då flaggstången vilket inte är helt okomplicerat. Kunde jag göra på annat sätt? Jo, jag hämtar kastspöet och krokar på mitt allra största drag. Kastar mot flaggan, draget fastnar och jag går fram till flaggstången för att göra loss flagglinan. Då lossnar draget från flaggan och hamnar i pannan på mig och sitter rejält fast med sin hulling. Jag kan inte dra bort draget men klipper med en avbitartång bort draget så bara kroken sitter kvar i pannan. Med kroken i pannan tar jag bilen till vårdcentral i Nyköping där man lyckas ta bort kroken efter bedövning kompletterat med stelkrampsspruta. Denna lösning att få ned flaggan funkade inte så bra.

1 kommentar:

  1. Ja Bo så kan det ibland gå när man försöker hitta genvägar. Ibland lyckas det och ibland får man uppsöka vården;-)
    Ha en skön sommar!
    Ferdinand

    SvaraRadera