måndag 8 december 2014

Aktivitetsarmband

Blir aktivitetsarmbandet årets julklapp? Nej jag tror surfplattan blir årets julklapp. Vad är motivet att för att skaffa sig ett aktivitetsband bortsett att det kan vara ren kul leksak för en tekniknörd som jag. Motivet skulle kunna vara att jag vill ha koll på hälsan beträffande att jag skulle behöva gå ner i vikt och få bättre kondis.Då hjälper det att vara mer fysiskt aktiv. Alltså kolla och jämföra dag för dag hur långt och hur länge jag förflyttar mig för egenmaskin, hur mycket kalorier jag bränner, hur syrenivån i blodet är och kanske kolla kvaliteten på min sömn.
Kanske istället en smart klocka (smartwatch) som har ytterligare lite funktioner med e-post, sms och sociala medier i samarbete med din smarta telefon.
Nej jag tror inte skälen för mig idag är tillräckligt starka för att skaffa mig ett aktivitetsarmband eller en smartwatch. Men med ytterligare funktioner som att tackla någon sjukdom man kan ha så blir situationen en annan. Här jobbas det mycket och snart kommer nya funktioner. T.ex. kunde det vara bra om man har diabetes och armbandet säger till när jag skall ta en banan eller att man med Parkinsons sjukdom med automatisk medicinpump kan variera doseringen. Med avancerade sensorer tillsammans med markörer räknar man t.o.m. att snart kunna upptäcka cancer långt tidigare. Fenomenet kombinationen, armband, sensorer  har kommit för att stanna i hälsans tjänst. Nu går jag ut med hunden och får mig lite fysisk aktivitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar